söndag 25 september 2011

Hamburgare!



Vilken härlig Söndag vi har haft i dag! Solen har varit på sitt bästa humör och värmt oss när vi tog cyklarna till Högklint!
Mysigt!

I kväll har vi ätit hamburgare. Home made såklart! Mina smaksätter jag med senap och tomatpuré. Smaskigt.

Hamburgare "Home made".

4 portioner
ugn 200 grader

500 g nötfärs
1 gul lök, finhackad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1/2 dl ströbröd
1 1/2 msk stark senap
1 msk tomatpuré
salt
peppar
1 förp mozarella, i fyra skivor
1 tomat, skivad
4 salladsblad
dressing
4 bröd
ca 8 potatisar i stavar


  • Lägg potatisen på en plåt med lite olja. Salta och peppra. Ställ in i ugnen i ca 25 minuter eller till de är härligt gyllenbruna.
  • Bryn löken lite lätt tills den blivit mjuk. 
  • Blanda köttfärs, lök, ströbröd, senap och tomatpuré. Salta och peppra.
  • Dela köttfärsen i fyra delar och forma till burgare. Stek dem i ca 4-5 min på varje sida eller tills de är genomstekta. 
  • "Bygg" en hamburgare med bröd och tillbehör. Servera med varsin skål potatisstavar. 

Jag använder en "press" för att få jämna och fina burgare. Denna är
köpt på Åhlens för endast 29:-







Krama Mysan!

2 kommentarer:

  1. Hej mysan skulle bara vilja ge det ett tips när du gör hamburgare! om du pressar hamburgarna så gör det dagen innan och lägg dom i frysen och när du sen steker dom frysta så får du fina hamburgar då bullar dom inte upp sej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh, tack för tipset!! det ska jag prova!

      Radera