fredag 5 september 2014

Halloumiburgare

Hej.
Nu har vi äntligen en fungerande dator i hemmet igen! Eller nu ljuger jag, det finns bra många fler än så men det är en som jag klarar av ;D. Ska jag vara ärlig så har jag ingen koll på hur många datorer som min sambo äger. Jag är nöjd så länge jag har en dator som fungerar. Jag kommer ihåg min första dator som jag köpte själv. Vågade knappt tala om för sambo att jag köpt den. Det var nog en riktig skitdator MEN den var billig :D. Det är nog tur för mig att det finns en här hemma som kan teknik och datorer för jag är riktigt usel på det. Men jag hade kanske lärt mig om jag var tvungen.
Min sambo har tur att jag gillar att laga mat och baka!
I kväll har vi ätit halloumiburgare efter sambons önskemål!





Halloumiburgare med pärontzatziki
4 portioner

2 frp halloumi
1 avokado, skivad
½ paprika, skivad
4 salladsblad
4 hamburgerbröd, recept hittad du HÄR

pärontzatziki
1/4 gurka, grovt riven
½ päron, grovt riven
1 dl matlagningsyoghurt
1 vitlöksklyfta
salt
peppar


  • Pärontzatziki: Pressa ur lite vätska från gurkan och päronet och blanda med yoghurt.
  • Smaka av med vitlök, salt och peppar. Ställ åt sidan.
  • Halloumiburgare: Dela halloumin på mitten och stek eller grilla tills de har fått en mjuk konsistens och blivit gyllenbruna. 
  • Stek eller grilla bröden på snittytan till de blivit frasiga.
  • Fördela sallad, avokado, paprika, halloumi och pärontzatziki på "bottenbröden" och lägg sedan på "locken".
  • Servera med rotfruktsstavar.  
Päronet ger tzatzikin en god sötma som passar perfekt till halloumin!


Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar