fredag 13 juni 2014

Kyckling med het majssalsa

Hej på er!
Följer ni fotbolls VM? Det gör inte jag. Gillar inte att se på sport på tv särskilt mycket. Det kan vara skoj att se om Sverige spelar/tävlar men annars så bryr jag mig inte direkt.. Sambon däremot gillar att se på både det ena och det andra i sportväg så jag får ibland finna mig att det ses på sport. Jag ser hellre på något mat eller inredningsprogram ;).
På tal om mat så lagade jag en god kyckling med majssalsa och sötpotatismos i kväll. Riktigt smarrigt. Sött mos med het och frisk salsa passar perfekt till cajunkycklingen! Receptet kommer från Jamie Oliver men jag kan som vanligt inte hålla mig helt till receptet utan gör lite på mitt eget vis...



Kyckling med majssalsa och sötpotatismos
4 portioner

4 kycklingfileer, tunnskivade
ca ½ dl polenta
cajunpeppar efter eget tycke
salt
peppar
25 g fetaost
ca 2 skivor bacon, hackad (jag hittade en god kalkonbacon från "ingelsta kalkon")

mos
800 g sötpotatis, skalad och tunt skivad
2-4 msk sweet chilisås
salt
peppar

majssalsa
ca 300 g frysta majskorn
1 knippa färsk koriander, hackad
1 röd chilifrukt, fin hackad
10 körsbärstomater, delad i kvartar
½ lime, saften


  • Mos. Koka sötpotatisen mjuk  i en kastrull med lättsaltat vatten. Häll av vattnet och mosa med en gaffel. Smaka av med sweet chilisås, salt och peppar. Det går bra att låta moset stå på spisen på svag värme en liten stund.
  • Majssalsa. Stek majskornen i en het stekpanna i lite olja. Majskornen ska få lite färg. Lägg i en skål och blanda med koriander, chili och tomat. Smaka av med limesaft. 
  • Kyckling. Blanda polenta med cajunpeppar, salt och peppar. Vänd kycklingbitarna i polentablandningen och stek i en stekpanna i lite olja.
  • Lägg kycklingen på ett fat och smula över fetaost och bacon. Servera med mos och salsa.
Ibland tänker jag verkligen inte till när jag lägger upp.
Det började bra med sedan blev det kaos när jag skulle lägga upp salsan..
Skulle verkligen vilja gå en fotokurs...
Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar