söndag 12 augusti 2012

Min godaste chokladsås!

Vi hade besök av Eriks syster med familj för någon vecka sedan. Riktigt mysigt! Vi grillade lite och till efterrätt så bjöd vi på marängswiss med tvist! Glass, grädde, maränger, hallon och min godaste chokladsås! Smaskens!

Just nu sitter jag och njuter av min sista kväll på semestern för i morgon så är det åter tillbaka till slitet som gäller! Fast jag brukar tycka att det är ganska skönt att komma tillbaka till vardagen med kloka rutiner på både mat, träning och sömn!
Har ni börjat jobba än? Eller har ni lite semesternärslutångest som jag?



Min godaste chokladsås.
ca 4 portioner

2 dl mjölk
½ dl farinsocker
½ dl sirap
1-2 tsk malen ingefära
100 g choklad, tex mjölkchoklad, mörk eller blanda båda
½ msk smör


  • Koka upp mjölk, farinsocker, sirap och ingefära. Ta av från plattan.
  • Rör ner finhackad choklad och smör. Rör till du får en slät sås.
  • Stall svalt. Gärna över natten så blir den som godast!
  • Servera med glass och frukt! 
Marängswiss är en riktig klassiker som går hem hos de flesta! Man gör bara
en "hög" av glass, vispad grädde, maränger och frukt/bär! Ringla sedan
över en god chokladsås!
Snabbt och gott!

Kolla in detta underbara fat!! Visst är det vackert? Jag fick det i
födelsedagspresent av mina svärföräldrar. Fatet kommer från
"Lindas krukor". Rekommenderar verkligen ett besök där!
Ha en härlig söndagskväll!

Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar