söndag 6 april 2014

Födelsedagstårta!

Hej!
I veckan fyllde världens bästa syster 15 år! Kan nästan inte förstå att hon redan är så "gammal"! Känns som om det var igår hon var 4-5 år och ville göra precis som jag.. Så är det inte riktigt i dag. Hon är mycket tuffare än jag var och är. Världens bästa! Och moppe tänker hon köra, jag har knappt ens suttit på en.
Tänk när Arvid ska börja köra moppe.. Undrar om jag kommer låta honom göra det.. Är nog lite mer "hynsig" än jag vill erkänna.
Jaja, det är ännu 15 år tills det är dags så hinner kanske förbereda mig mentalt.

När man fyller år är det väl klart att man ska ha en tårta så till Fanny bakade jag en tårta med citron och hallonfyllning med metallica tema.




Tårta

Tårtbotten. Recept hittar du HÄR

Spackla tårtan med tex VIT CHOKLADSMÖRKRÄM
Citronmousse
1 lager

2 gelatinblad
2 ägg
1 dl vispgrädde, hårt vispad
1 dl strösocker
1 citron, rivet skal och saft

  • Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter.
  • Dela äggen och vispa vitorna till ett fast skum i en bunke.
  • Vispa äggulor och socker pösigt i en annan bunke. Tillsätt citronskal och saft. Vänd ner grädden.
  • Ta upp gelatinbladen och smält med lite av gräddblandningen i en kastrull.
  • Blanda gelatinblandningen med resten av gräddblandningen. Vänd ner äggvitorna.
  • Låt stelna till i kylen i ca 1 timme eller tills den känns lagom fast.
Hallonmousse
1 lager

200 g hallon, färska eller tinade.
3 gelatinblad
1 dl vispgrädde, hårt vispad
2 äggulor
½ dl strösocker

  • Lägg gelatinbladen i lite kallt vatten i ca 5 minuter.
  • Passera hallonen genom en sil till en slät puré.
  • Vispa äggulor och socker pösigt.
  • Vänd ner hallonen men spara lite att smälta gelatinbladen med.
  • Ta upp gelatinbladen och smält i en kastrull med lite hallonpuré.
  • Rör ner gelatin blandningen med äggblandningen och vänd sedan ner grädden.
  • Låt stelna till i kylen i ca 1 timme eller tills den känns lagom fast.



Tårtan är täckt med sockerpasta.
Tänk på att få smörkrämen ordentligt slät innan du täcker tårtan annars syns
det som det gör på denna tårta..



Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar