torsdag 29 maj 2014

Blommiga cupcakes

Hej!
Har du något bakverk som du gör oftare än andra? 
När jag var yngre bakade jag ofta muffins eller cupcakes. Det är ett tacksamt bakverk som man med enkla knep kan variera i det oändliga. Dessutom är de roliga att dekorera! 
Dessa små söta bakade jag i påskas.



Chokadcupcakes
ca 16 normalstora
ugn: 200 grader

100 g mörk choklad (70%), hackad
50 g smör
1 1/3 dl mjölk
2 ägg
1½ dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl
2 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 krm salt

topping
200 g naturell färskost
3 msk florsocker
1 msk pressad apelsinsaft
ev rivet apelsinskal
ev hushållsfärg

  • Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen från plattan och rör ner choklad och mjölk. Rör tills chokladen smält.
  • Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt.
  • Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt.
  • Sikta ner mjölblandningen i ägg blandningen och vänd sedan ner chokladblandningen.
  • Fördela smeten i formar, gärna ställda i en muffinsplåt.
  • Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt kallna på galler.
  • Topping. Rör färskosten smidig med florsocker, apelsinsaft och ev skal och hushållsfärg.
  • Låt den vila lite i kylen så den sätter sig lite.
  • Lägg färskostblandningen i en spritspåse med valfri tyll.
  • Spritsa toppingen på kakorna och garnera ev med blommor i marsipan eller sockerpasta.
Jag gjorde mina cupcakes i miniformar. Grädda då lite kortare tid.

Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar