måndag 17 december 2012

Sjuttonde December

Om en vecka sitter vi och förhoppningsvis njuter av en härlig och mysig julafton! Vad ska du göra? Träffa hela tjocka släkten eller bara umgås med familjen?
Jag och sambon åker till min mamma och firar med delar av familjen. På juldagen firar vi med sambons föräldrar och syskon och på kvällen med min pappa och den sidan av familjen! Det blir alltid en liten julturné.. Man vill ju hinna träffa alla. Jag är ju i regel bara ledig två dagar då det är mycket att stå i på jobbet denna tid på året.

I dag tänkte jag tips dig om en vegetarisk janson.



Vegetarisk janson
8 portioner
ugn: 200 grader

2 gula lökar, fint skivade
2 röda lökar, fint skivade
1 msk smör
2 grönkålsblad, strimlade
3 dl vitkål, strimlad
2 msk senap
2 dl grädde
salt
peppar
½ dl sesamfrön



  • Bryn löken i smör i en stor kastrull. Låt löken bli mjuk utan att få färg.
  • Tillsätt grönkål, vitkål, senap och grädde. Smaka av med salt och peppar.
  • Häll blandningen i en smord ugnsform och strö över sesamfröna.
  • Gratinera i ca 20 minuter.

Här har jag gjort i portionsformar. Jag har klippt till bakplåtspapper
som jag tryckt ner i en muffinsplåt. Det blev ca 12 stycken. Lite extra festligt
på buffén!

Knyt ett band eller snöre runt för lite extra "piff"!

Gillar du julmaten eller föredrar du något annat till jul?

Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar