måndag 24 mars 2014

Falafel

Hej!
Jag har en förmåga att köpa på mig alldeles för många kokböcker och mat/baktidningar. Många förblir tyvärr bara bläddrade i utan att jag hittar inspiration att laga något ur dem.. För någon månad sedan tog jag mig i kragen och rensade ut de flesta "oanvända" böcker vilket resulterade i plats för några nya.. Senaste tillskottet i samlingen är "green kitchen stories". En härlig vegetarisk kokbok med många fräscha recept. Hela veckan blir vegetarisk! I kväll testade jag att laga falafel men med lite ändringarna utifrån receptet i boken. Kommer garanterat laga dessa igen! Supergoda med massor av smak!




Falafel
ca 40 st (köttbulle stora)
ugn: 190 grader

1 kruka mynta
½ kruka bladpersilja
120 g solrosfrön
120 g pumpakärnor
400 g kikärtor, kokta eller konserverade
2 vitlöksklyftor, hackade
½ gul lök, grov hackad
3 msk olivolja
1 tsk malen spiskummin
1 msk bovetemjöl
1 tsk bakpulver


  • Mixa örterna i en matberedare ca 30 sekunder. Tillsätt solrosfröna och pumpakärnorna och mixa tills allt blandats.
  • Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa i någon minut.
  • Rulla till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
  • Ugnsbaka i ca 15 minuter, vänd dem några gånger så de får jämn färg runt om.
Servera i vitkålsblad med tomatsallad, gurka, sallad och lite sås.
Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar