fredag 22 augusti 2014

Lakritsbiskvier

Hej!
Biskvier alltså. Dessa små söta och goda bakverk ligger alltid högt upp på min lista över favoritkakor. Mamma brukade ofta baka små goda biskvier till jul när jag var liten. Jag tror att det är en anledning till att jag älskar dem nu. Jag älskar julen och har en mamma som är fantastisk i köket! Hon kan trolla fram något gott ur det mesta! Jag vill bli som henne (det är utan tvekan första gången jag säger och kanske även förstår det). En framåt, kreativ, kärleksfull person som lyssnar och kommer med kloka ord. En person som inte ser det omöjliga utan följer sina drömmar. Jag har helt enkelt en fantastisk mamma!

Men det var ju biskvier vi skulle fokusera på nu och inte min söta mamma. Här kommer ett recept som lakritsälskaren kommer älska!




Lakritsbiskvier
ca 30 stycken
Ugn 175 grader

Botten
150 g solrosfrön
2 dl strösocker
2 äggvitor

Smörkräm
200 g smör
1½ dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
3-4 tsk lakritspulver

200 g mörk choklad eller lakritschoklad


  • Botten: Mixa solrosfröna till ett fint mjöl. Jag brukar använda matberedaren men det går lika bra att mala dem i en gammaldags mandelkvarn.
  • Blanda med sockret och tillsätt en äggvita i taget tills det blir en ganska fast konsistens.
  • Spritsa ut rundlar stora som femkronor på en plåt med bakplåtspapper.
  • Grädda i ca 10 minuter eller till de är gyllenbruna. 
  • Dra av pappret från bottnarna och låt svalna. Blöt baksidan av pappret så går det lättare att lossa.
  • Smörkräm: Vispa smöret riktigt pösigt. Blanda ner florsocker, vaniljsocker och lakritkspulver och vispa lite till. 
  • Rör ner ägget och vispa tills du har en len och slät smörkräm. 
  • Montering: Spritsa eller bred ut smörkrämen på undersidan av bottnarna. Ställ i frysen så blir det lättare när du sedan ska doppa i smält choklad.
  • Smält chokladen över ett vattenbad och låt svalna lite.
  • Doppa sedan dina biskvier i chokladen och ställ i kylen eller frysen.
  • Det går utmärkt att frysa biskvierna och ta fram några minuter innan servering.
Dessa biskvier är fria från nötter och mandlar. Botten är istället gjord på
solrosfrön. Mums!
Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar