måndag 4 augusti 2014

Rosa tårta

Hej!
Smälter ni bort i värmen? Det har varit riktigt varmt på ön de senaste dagarna. Känns nästan som om det var den varmaste dagen idag. Det är dessa varma dagar jag tänker spara och plocka fram i januarirusket.

Just nu är jag inne i ett tårtflow, tycker det är riktigt kul att baka och dekorera. Är kanske inte lika förtjust i att äta dem men tur att det finns anledningar som födelsedagar till att bjuda på fika!
Bakade en rosa bärdröm till helgens firande.



Bärtårta
ca 10-12 bitar/ en form på ca 20 cm i diameter

botten
recept hittar du HÄR

bärmousse
ca 4 dl vispgrädde
1-2 dl blåbär
1-2 dl hallon
3+3 gelatinblad
ev några msk socker

marängsmörkräm
jag hittade ett superbra recept med jättebra steg för steg hos Heavenly cupcake

dekorering
blåbär
hallon
panseér
myntablad

  • Botten: Gör botten enligt mitt recept, eller något annat recept du gillar. Till denna tårta använde jag en form på 20 cm i diameter. Det går givetvis bra att använda en större  men då blir tårtan inte lika hög.
  • Bärmousse: Vispa grädden ganska hårt med en gnutta bakpulver. Detta gör att det inte blir smör lika fort.
  • Lägg gelatinbladen i två skålar i kallt vatten i ca fem minuter.
  • Mixa blåbär och hallon var för sig. Värm upp bären i varsin kastrull.
  • Smält ner gelatinbladen och låt sedan bären svalna.
  • Vänd ner hälften av grädden i blåbären och hälften i hallonen.
  • Låt sedan stelna i kyl i ca 1-2 timmar.
  • Marängsmörkräm: Gör enligt detta recept eller ditt eget. Färga ev rosa. Jag utgick ifrån fyra äggvitor men det blev lite i minsta laget så jag rekommenderar att du utgår ifrån fem äggvitor. 
  • Montering: Dela tårtbottnen i tre lager.
  • Lägg ett lager på ett fat/tårtbricka. Spritsa som en "ring" med marängsmörkräm runt kanten, detta blir som en barriär för fyllningen så att den inte flyter ut.
  • Bred sedan ett lager med hallonmousse inför kanten. Lägg på nästa botten och gör likadant fast med blåbärsmoussen.
  • Lägg på den sista botten och spackla sedan hela tårtan med ett tunt lager marängsmörkräm. Detta för att hålla lösa smulor på plats. Ställ i kyl i ca 30 minuter så att marängsmörkrämen hinner stelna. Spackla sedan ett tunt lager till och ställ i kylen igen.
  • Spackla/spritsa nu sista gången och dekorera sedan tårtan med bär och blommor.
Hos sockerrus hittar du steg för steg på hur du spritsar som jag gjort.




Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar