lördag 30 augusti 2014

Lasange med spenat

Hej!
Sitter just nu och skriver på sambons "mac".. Det är inte lätt ska jag säga. Blir lite smått tokig! Får fråga titt som tätt hur man gör si och hur man gör så. "Min" dator har sagt godnatt. Tur jag har en sambo som tyckte det var kul att få köpa en ny ;D
Våran veggo vecka rullar på riktigt bra och det känns skönt att skippa köttet! Häromdagen åt vi supergod lasange med spenat och keso.




Lasange med spenat
4 portioner
ugn: 200 grader

200 g färska lasange plattor

tomatsås
2 gula lökar, finhackade
2-3 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk olja
400 g krossade tomater
oregano
basilika
1 krm muskot, riven
salt
peppar

fyllning
450 g fryst bladspenat, tinad och avrunnen
250 g keso
70 g riven ost
salt
peppar

2 1/2 dl mjölk
30 g riven ost



  • Tomatsås: Fräs lök och vitlök mjuka i olja i en kastrull.
  • Tillsätt krossade tomater och kryddor. Låt småkoka i ca 10 minuter.
  • Fyllning: Blanda spenat, keso och riven ost i en skål. Smaka av med salt och peppar.
  • Varva tomatsås, spenatröra och lasangeplattor i en ugnsfast form. Börja med tomatsås och avsluta med lasangeplattor.
  • Häll på mjölk och fördela osten överst.
  • Gratinera i mitten av ugnen i ca 30 minuter.
  • Servera med en god sallad.

Jag skarvade med lite ärtor då jag inte hade tillräckligt med spenat. Det blev gott
det med. 




Kramar Mysan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar