fredag 4 maj 2012

Fredagsmys!


Eller alla fall fredagspizza på bordet! Hemlagad pizza slår köpepizza med hästlängder!! Jag brukar låta färska grönsaker samsas med mozzarella eller fetaost på min pizza. Yummi! Vad brukar ni ha på era pizzor?







Pizza
4 portioner
ugn 225 grader

1 3/4 dl ljummet vatten
25 g jäst
2 tsk flingsalt
½ dl olivolja
ca 6 dl mjöl
Tomatsås
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk olja
1 brk krossade tomater
3 lagerblad
2 msk tomatpurè
ca 1 tsk timjan
ca 1 tsk basilika
oregano
salt
peppar

  • Blanda vatten, jäst och salt i en degbunke. Tillsätt olja och mjölet lite i taget tills du har en smidig och kladdfri deg.
  • Låt degen jäsa 30-60 minuter.
  • Dela degen i 2 eller 4 delar och kavla ut degen mycket tunt. (jag brukar kavla direkt på ett bakplåtspapper så slipper jag att degen fastnar och går sönder när jag ska flytta den.)
  • Tomatsås: Fräs lök och vitlök i oljan. Löken ska bli mjuk utan att få färg.
  • Häll på tomaterna och mixa slät med en mixer. Lägg i lagerbladen och låt småputtra under lock i ca 10 minuter.
  • Ta upp lagerbladen och rör ner tomatpuren. Krydda med timjan, basilika och oregano. Smaka av med salt och peppar. (Tänk på att inte ha för mycket tomatsås på pizzan, det blir lätt "geggigt" då.)
  • Nu är det bara låta fantasin flöda och toppa din pizza med vad du gillar bäst!
  • Grädda i ca 7-10 minuter.
Vad passar bättre till pizza än en kall öl?

I kväll åt vi bland annat "hawaii"..
Fredagskramar Mysan!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar