tisdag 8 maj 2012

Storstäd av frysen..


Nu när vi nästan är klara med vårat kök så passade jag på att rensa ur den gamla frysboxen på allt gammalt som har funnits på botten. Gud så mycket gammalt som fanns där! Känns så hemskt att slänga så mycket mat! Inbillar mig att det ska gå lättare att hålla koll i det nya frysskåpet, vi får väl se hur det går..

Av det som gick att spara hittade jag en påse rabarber som fick åka ner i en kaka. Åhh, vad jag längtar tills årets rabarber blir stora nog att skördas!



Rabarberkaka
10-12 bitar
ugn 175 grader

5-6 rabarberstjälkar, skurna i 2 cm bitar
2 tsk kardemumma
1msk+1½ dl socker
100 g smör
1 ägg
1½ dl mjölk (använder du fryst rabarber kan du minska lite på mjölken)
2 tsk bakpulver
½-1 msk vaniljsocker
4 dl vetemjöl


  • Blanda rabarbern med kardemumma och 1 msk socker.
  • Vispa smör och socker mjukt och poröst. Tillsätt ägg och mjölk.
  • Blanda bakpulver, vaniljsocker och mjöl och rör försiktigt ner det i smörblandningen.
  • Rör ner rabarbern och häll smeten i en smord form med löstagbar kant (ca 22 cm).
  • Grädda kakan  i ca 30 minuter tills den fått fin färg.
  • Servera ev med vispad grädde eller glass.
Denna smarriga kaka ska mina kära kollegor få smaka i morgon!


Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar