söndag 6 maj 2012

Knäckebröd

Jag älskar knäckebröd, gärna med en skiva ost eller en god färskost! Knäckebröden får gärna vara av storlek mindre eller stora runda som man bryter själv i lagom bitar. Härom dagen bakade jag egna små knäckebröd med sesam, hur gott och enkelt som bara den! Gillar du inte sesam så kan du smaksätta med något annat tex dillfrön, kummin eller varför inte din favoritkrydda? Det är bara att testa sig fram!




Knäckebröd med sesam
ca 50 bröd
ugn 250 grader

25 g jäst
2½ dl ljummet vatten
1 tsk honung
1 msk olja
1½ tsk flingsalt
2 msk sesamfrön
3 dl dinkelmjöl fullkorn eller grovt rågmjöl
3½ dl vetemjöl special



  • Blanda jäst och vatten i en bunke.
  • Rör ner honung, olja, salt, sesamfrön och nästan allt mjöl.
  • Blanda väl till en smidig deg och tillsätt mer mjöl om det behövs. Degen ska släppa frän bunkens kant. Degen ska inte jäsa.
  • Dela degen i 4 bitar som du kavlar ut till tunna kakor, ca 20x35 cm. Skär varje kaka i ca 12 delar som du naggar, annars får bröden lätt "blåsor".
  • Lägg på plåtar eller på bakplåtspapper om du som jag använder baksten.
  • Grädda i 5-6 minuter. Passa bröden så att de inte blir brända.
  • Klart att servera med din favoritost!
Så här kan bröden bli om man inte naggar... Som små kuddar.



Vad ska ni göra denna söndag? Jag tänkte försöka ta mig ut i trädgården och fixa lite.. Kanske köpa lite örter att plantera!

Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar