tisdag 12 mars 2013

Hallon, päron och kardemumma!

Hej på dig!

Hallon, päron och kardemumma är en superkombo!! Detta recept kommer från boken "muffins och smoothies". En av mina första kokböcker som jag fick av min pappa på en namnsdag. Det har bakats många muffins med recept från den kokboken! För visst säger man kokbok även om "bakböcker"? Eller säger man bakbok?



Hallon, päron och kardemummamuffins
16 normalstora/9 stora
ugn: 175 grader

6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
200 g osaltat smör, rumstempererat
2 dl strösocker
2 ägg
2 dl mjölk
250 g hallon, gärna färska annars tinade
1 stort päron, i klyftor

Kardemumma strössel
1  dl vetemjöl
½ dl strösocker
60 g smält smör
1 msk malen kardemumma
½ dl havregryn



  • Börja med kardemumma strösslet: Blanda alla ingredienser till en smulig röra. Ställ åt sidan.
  • Muffins: Blanda de torra ingredienserna i en stor skål. Ställ åt sidan.
  • Vispa smör och socker mjukt och pösigt. Vispa i äggen och blanda ner mjölken.
  • Vänd ner äggblandningen i de torra ingredienserna och rör om tills allt är ordentligt blandat.
  • Vänd sist ner hallonen.
  • Fyll muffinsformar till ca 3/4 med smet. Stick ner päronbitarna. Strö över kardemumma strösslet.
  • Grädda 25-30 min för stora och ca 20-25 för normalstora. 
Här har jag gjort mini muffins. Halva smeten räckte till ca 16 stycken minisar.
Gräddtiden blev ca 13 min. 


Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar