onsdag 6 mars 2013

Inspiration.

God kväll!
Känner du att våren är på väg på riktigt! Det gör jag! Det är ljust längre på kvällarna och solen värmer gott!! Underbart! Så här års slås jag alltid av att jag verkligen gillar våren.. Nästan mer än den underbara sommaren.. Men bara nästan! Eller?
Jag vill överösa mig med inspiration, tips, trix, recept och en massa nya idéer på pyssel, mat och bakverk! Soffan och soffbordet är belamrade med tidningar och böcker som jag bläddrar flitigt i! Love it! En bit här och en bit där slås ihop och blir något "nygammalt"!
Just nu samsas senaste numret av ELLE mat och vin med några tidningar med GI-recept!

Här kommer receptet på min chevrésallad som jag bjöd sambon på i lördags!



Chervrésallad med päron och rödbeta
4 portioner
ugn: 200 grader

2-3 rödbetor, fint skivade
1½ päron, skivad
200 g chevré
ca 2 msk flytande honung
salt
peppar
pumpakärnor och/eller solrosfrön
blandad sallad
olivolja


  • Lägg rödbetsskivorna på en lätt oljad plåt och ringla lite olja över. Salta. Rosta i ugnen i ca 10-15 minuter. De ska vara "halvfärdiga chips".
  • Lägg päronskivorna på en annan plåt eller ugnsform och fördela osten över. Ringla över honungen och toppa med pumpakärnor/solrosfrön. Peppra lite lätt.
  • Sätt in i ugnen i ca 10 minuter. Låt rödbetorna stå med i ugnen minst de sista 5 minuterna. Rödbetorna ska bli lite halvkrispiga.
  • Fördela sallad på fyra tallrikar. Fördela rödbetor och päronskivorna ovanpå salladen. Strö lite pumpakärnor och solrosfrön över.
  • Servera!

Detta passar perfekt även som förrätt! Minska ner portionerna till ca
hälften då.


Detta är såå gott! 
Trevlig kväll!

Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar