onsdag 4 maj 2011

Onsdag!



I dag var den dagen vi skulle äta fisk.. Lax närmare bestämt..
Men då jag var hemma först 21.30 så blev det lite sent.. Så just nu sitter jag och äter en god baguette med smör och ost och dricker en god kopp the till det..
Brödet bakade jag i går, ett lätt och relativt snabbt bröd att göra! Prefekt till sommarens alla picknickar!


Baguetter
3-4 bröd
ugn 250 + 150 grader

25 g jäst
6 dl ljummet vatten
1 msk salt
9 dl vetemjöl
4 dl dinkelmjöl
25 g smör
4 msk solroskärnor eller melonkärnor



  • Smula ner jästen i vattnet. När jästen är löst tillsätt salt och mjöl och rör om. Klicka i smöret.
  • Arbeta degen för hand i 10 minuter eller i maskin 3-4 minuter. 
  • Jäs i bunken under bakduk i ca 2 timmar.
  • Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Dela degen i 3-4 delar (jag delade i 3 eftersom jag ville ha stora bröd)
  • Platta försiktigt varje del till en rektangel och rulla eller snurra ihop degen från långsidan till baguetter. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper.
  • Gör gärna diagonala snitt i bröden med en vass kniv.
  • Låt jäsa i ca 15 minuter.
  • Pensla med vatten och strö över fröna.
  • Grädda i ca 12 tills bröden fått fin färg och sänk sedan värmen till 150 grader och grädda ytterligare 15-20 minuter.







Detta bröd kommer garanterat bakas flera gånger i mitt kök i sommar! Troligtvis så kommer jag experimentera med olika mjöl och frösorter! När jag hittat den bästa kombon så delar jag självklart med mig!

Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar