söndag 18 mars 2012

Favorit från förr!

I kväll har vi ätit en riktig favorit från min barndom! Denna rätt är ett av mina starkaste matminnen jag har från min uppväxt! Tror att det var småskålarna med bland annat kokos, ananas, nötter, frukt och grönsaker som gjorde rätten till en favorit. Lite som tacos, man kan välja det man själv gillar och strunta i det andra.

Denna gryta har jag lagat lite till och från sedan jag flyttade hemifrån, jag har även ändrat lite i mammas recept.



Kycklinggryta "touch of india"
4 portioner

1 kyckling/ 4 kycklingfileér
2 gula lökar, hackade
1 äpple, tärnat
1-2 msk curry
salt
1-2 krm timjan
1-2 vitlöksklyftor, finhackade
1½ dl vatten
1 burk hela tomater
1 burk bönor
1 dl grädde
smör

skålar med tex:
kokos, ananas, banan, nötter, purjolök, mango chutney, oliver, små salladsblad.



  • Ta ur ev krås ur kycklingen och dela sedan den i 8-10 delar.
  • Fräs löken i lite smör i en gryta, gärna gjutjärn. Tillsätt äpple, curry, salt, timjan och vitlök.
  • Häll på vatten och låt småkoka några minuter.
  • Lägg i kycklingen och låt koka i ca 20 minuter. 
  • Häll av lite av spadet från tomaterna och lägg ner tomaterna i grytan. Lägg även i bönorna.
  • Rör ner grädden och låt allt bli varmt.
  • Servera grytan med massor av goda tillbehör och ev ris.

I kväll tog jag lite vad kylen hade att erbjuda och serverade till min gryta!
Kanske inte så "indiskt" men gott!
Har ni några trevliga matminnen från förr som åker fram på bordet i bland?

Trevlig söndag!
Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar