måndag 28 mars 2011

Måndag!

Dessa vackra Tulpaner fick vi av Eriks mor och far.



Måndag och en ny vecka ligger framför oss! Jag hoppas på att det inte blir någon mer snö nu! Men risken finns väl tyvärr..
Men det är helt underbart att det är ljust ute! Det gör ju att man (jag i alla fall) blir så mycket piggare!

I dag stod det Omelett på matlistan. Ska erkänna att jag aldrig gjort en omelett tidigare då varken jag eller Erik har varit några jätte fans av det.. Men hade massor av ägg som vi behövde bli av med! Jag stekte förts paprika, champinjoner och squashtärningar och hällde sedan på uppvispade ägg. Smaken blev ju faktiskt god, men utseendet ska vi inte tala om.

Tipsa gärna om era bästa omelett recept så jag kan börja laga goda omeletter då det faktiskt var gott! Perfekt som helglunch.


Dagens recept blir därför på en god morotskaka som jag serverade i söndags!






Tea bread

24 bitar
Ugn 175 grader

2 morötter, rivna
100 g smör
3 ägg
2 dl råsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 1/2 dl solrosfrön

Garnering
2 dl Kesella med vanilj, (eller liknande)
24 färska basilika eller citronmelissblad



  • Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner morötter och smör.  
  • Blanda mjöl, bakpulver, kanel och solrosfrön. Rör ner det i smeten.
  • Häll smeten i en smord och bröad avlång form ca 1 1/2 liter.
  • Grädda mitt i ugnen ca 40 min. Stjälp upp kakan och låt den kallna. Skär kakan i tjocka skivor och sedan i halvor.
  • Servera med en klick kesella och basilikablad.

Kramar Mysan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar