måndag 25 april 2011

Påsktårta



Denna tårta blev riktigt god. Syrliga hallon och söt choklad passar som handen i handsken!
Jag gjorde dock misstaget att inte tina hallonen ordentligt innan jag gjorde moussen så den blev lite väl lös, men man lär sig av misstagen...

Påsktårta
8-10 bitar

3 tårtbottnar, köpta eller hemmagjorda (jag smaksatte mina med choklad)
hallommousse
mjölkchokladfluff
vit chokladsmörkräm
sugarpaste eller marsipan
choklad ägg

Chokladfluff1 lager

150-180 g valfri choklad
3 dl vispgrädde



  • Grovhacka chokladen och smält den över ett vattenbad. Häll grädden i en kastrull och värm tills den blir varm, det är viktigt att grädden inte kokar. Häll grädden över den smälta chokladen och rör tills allt har blandat sig ordentligt. 
  • Ställ blandningen i kylskåpet tills den kallnat (jag låter den stå över natten). Vispa långsamt med elvisp tills du fått önskad konsistens.

Hallonmousse
1 lager

300 g hallon
2-4 msk marsanpulver
1 dl vispgrädde


  • Mixa hallonen till en slät massa. Rör i marsanpulver tills konsistensen inte känns rinnig. 
  • Vispa grädden och vänd ner den i hallonen.

Vit chokladsmörkräm
1-2 tårtor

100 g osaltat smör
100 g philadelphilaost
100 g vit choklad


  • Ta fram smöret så att det blir rumsvarmt.
  • Smält chokladen och låt den svalna något. 
  • Vispa ihop alla ingredienserna med elvisp.

Fördela chokladfluffet på den första botten och hallonmoussen på den andra. Spackla översta lagret med den vita chokladsmörkrämen och täck med sugarpaste eller marsipan. Dekorera med chokladägg och spritsa ev med chokladkrämen som blir över.






Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar