fredag 8 april 2011

Redan fredag!





Jag förstår inte hur veckorna bara kan springa på så fort? Tjoff så är det fredag igen.. Inte för att det gör något att ha fredag och helg igen, men ändå.. 
i kväll så har vi haft Anna, Pontus och Conrad på besök! Vi åt pizzabuffé! Mumsigt värre! Jag hade gjort fyra olika pizzor som jag skar i bitar så fick man ta vad man ville ha!


Trixet med att få till en god hemlagad pizza är att grädda på varma plåtar. När jag sätter igång ugnen så ställer jag in plåten så att den är varm när det är dags att grädda. Degen kavlar jag ut tunt på bakplåtspapper som jag sedan (med hjälp av Erik) drar över till den varma plåten. Då får man lite av en "stenugnsbakad" känsla. Man får värmen underifrån som man annars kan sakna..


Pizzadeg
2 plåtar
ugn: 275 grader


2 dl ljummet vatten
3 tsk salt

3/4 dl olja
7 1/2 dl vetemjöl
25 gr jäst 




  • Blanda jäst, salt och vatten i en assistentbunke. Tillsätt olja och vetemjöl. Kör till en smidig kladdfri deg och låt jäsa i ca 30 minuter under bakduk på ett varmt ställe.
  • Kavla ut degen mycket tunn. Lägg på tomatsås och valfri topping. Grädda i ca 5 minuter.

Tomatsås

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 msk olja
1 brk krossade tomater
3 lagerblad
1 tsk basilika
1 tsk timjan
3 msk tomatpuré



  • Stek hackad lök och vitlök i olja. Häll tomaterna i en mixer och tillsätt löken. Mixa till en slät sås och häll över i en kastrull.
  • Tillsätt lagerblad. Låt puttra under lock i ca 10 minuter.
  • Ta upp lagerbladen och tillsätt tomatpure, basilika och timjan. Rör om och såsen är klar att bre på pizzan.

Toppingförslag

  • Skinka, färsk ananas, tomater och riven ost
  • Champinjoner, chevréost och riven ost. Ringla över honung när pizzan tas ur ugnen.
  • Kyckling, mozarella, tomater och riven ost
  • Salami, paprika, oliver fetaost och riven ost
Fina familjen Back!

Så här kul hade vi...

Mmmm, pizza med kykling och "grekisk"..
Trevlig helg!!
Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar