tisdag 22 mars 2011

Fusk..

Igår fuskade vi lite.. Orkade inte laga någon mat när jag kom hem från jobbet. Så det fick bli lite rester, korv och fylld pasta med pesto.. Med det var gott det med. Även om jag inte är så förtjust i rester.. Det blir nästan ALDRIG lika gott.

I dag så bakar jag för fullt! Hjälper en vän som ska ha 18års kalas för sin son i helgen att baka några olika kakor. Klart man ställer upp för sina vänner när dom ber om hjälp! Det är ju bara roligt att baka lite!
Det blir Blåbärs Brownies, Chocolate chip orange cookies och Vaniljbullar.
Den här bulldegen står och jäser för fullt just nu!



Recept och fler bilder kommer senare.


Här kommer receptet på

Sesamstekt sej med apelsinmorötter
4 port

600 g sejfilé
2 msk sesamfrön
smör
salt
pepper

Apelsinmorötter
400g morötter i ca 2 cm stora bitar
2 apelsiner
5 dl vatten
1 1/2 msk konc kycklingfond
1/2 msk honung
1 tsk torkad eller 1 msk färsk dragon


  • Skär fisken i portionsbitar. Lägg på ett och krydda med salt runt om, låt stå ca 20 min i rumstemperatur innan stekning.
  • Skala tunna remsor skal av en 1/2 apelsin med potatisskalare. Pressa juicen från den skalade apelsinen. Skala den andra och skär i  bitar.
  • Koka upp vatten och fond med skalstrimlor ocj juice i en kastrull.
  • Lägg i morötter och koka al dente ca 10-15 min, lägg i apelsinbitarna de sista 2 minuterna. Hälla v morötter och apelsin men spara kokvattnet.
  • Häll tillbaka vätskan och koka ner till ca 1/3 återstår. Tillsätt honung 2 msk smör, motötter och apelsinbitar. Koka upp ock krydda med dragon, salt och peppar.
  • Strö sesamfrön runt om fisken. Stek ca 4 min på varje sida i 2 msk smör. 
  • Servera fisken med morötterna och t ex pressad potatis eller potatismos.
Ni få gärna lämna en komentar om denna rätt, då jag själv ej testat den! Är den värd att provas? Det låter ju alla fall riktigt gott!

Nej, nu ropar bulldegen!

Ha en bra dag!

Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar