torsdag 26 januari 2012

Kyckling, dijonsenap och basilika

Det är bara för något år sedan som jag lärde mig att gilla senap. Jag blir alltid glad när jag lär mig att gilla nya smaker då det "öppnar nya dörrar" i matvärlden. Det blir helt plötsligt en ny del att utforska och experimentera med och det är alltid spännande!
I denna rätt ger senapen lite sting till kycklingen!




Kycklinggratäng med dijonsenap
4 portioner
ugn: 200 grader

600 g kycklingfilé
1 msk olja
1 tomat
3 msk hackad basilika
3 msk dijonsenap
2 ½ dl grädde
2 vitlöksklyftor
4 portioner pasta



  • Bryn kycklingfiléerna runt om så att de får fin färg. Salta och peppra. Lägg kycklingen i en ugnssäker form.
  • Skiva tomaterna och lägg ovanpå kycklingen. Strö över basilikan.
  • Rör ut senapen med grädden och pressa i vitlöken. Häll blandningen över kycklingen.
  • Sätt in mitt i ugnen i ca 15 minuter eller tills kycklingen är klar.
  • Servera med nykokt pasta.

Tänk på att röra ut senapen ordentligt då det kan bli lite starkt
på vissa bitar om det är klumpar.
 Har ni smaker som ni "tränar" på?

Kramar Mysan!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar