fredag 6 januari 2012

Nytt år, nya vanor!



Fy vad jag har varit dålig på att uppdatera här! Ni borde skälla lite på mig tycker jag.. Till mitt försvar vill jag ändå påpeka att det varit både jul och nyår. Det är mycket som ska hinnas med på lite drygt en vecka..

Men nu är det Nytt år och Nya vanor som gäller!! Från och med måndag så är planen att börja med matlistor igen. Har saknat det lite, att varje söndag sitta och leta recept och idéer inför nästa vecka. Ett annat stort plus är att man inte behöver planera och handla varje dag efter jobbet utan allting finns redan på plats hemma! Det är hur skönt som bara den!
Har ni några "nyårslöften" inför detta år?

Nu tänker jag dela med mig av förrätten som jag lagade till nyår!



Räkcocktail med champagnelök
Bilden är lånad från Ica.se. 


Räkcocktail med champangelök
6 portioner

ca 300 g skalade räkor
1 rödlök, hackad
1 ½ dl torrt mousserande vin
200 g färskost, naturell
2 avokado
½ vitlök, finhackad
4 tsk färskpressad limejuice
1 burk svart kaviar, á 75 g
limeklyftor till garnering
salt
peppar


  • Lägg rödlöken i en stekpanna och häll på vinet. Sjud till vätskan ångat bort.
  • Låt sedan svalna och blanda därefter med färskosten. Lägg i en skål och täck med plastfolie och ställ i kylen.
  • Mosa eller mixa avokadoköttet tillsammans med vitlök och 2 tsk limejuice. Smaka av med salt och peppar.
  • Blanda räkorna med 2 tsk limejuice.
  • Fördela avokadoröran i portionsglas. Lägg sedan på lökröran och sist räkor. Ställ i kylen. Hit går det alldeles utmärkt att förbereda.
  • Innan servering så toppar du glasen med kaviar och limeklyftor.

Trevlig Helg!
Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar