tisdag 24 januari 2012

Linser

Linser är något jag sällan lagar. Varje gång jag använt mig av linser tänker jag "det här borde jag använda oftare". Lika fort som jag tänkt tanken har jag antagligen glömt det, för jag lagar det väldigt sällan. Men i dag har jag gjort ett nytt försök och jag hoppas att det friskar upp minnet!



Rödlinsragu med färsbullar
4 portioner

400 g köttfärs
½ dl boveteflingor
1 ½ dl mjölk
½ dl sesamfrön
1 ägg
1 tsk salt
1 tsk kanel
1 tsk malen ingefära
smör

Rödlinsragu:
1 dl röda linser
1 gul lök
1 burk krossade tomater
2 dl vatten
1 dl crème fraiche
1 msk ajvar relish
salt
peppar


  • Blanda boveteflingor och mjölk i en bunke, låt svälla i ca 5 minuter.
  • Rosta sesamfröna i en torr varm stekpanna.
  • Tillsätt ägg, salt, kanel, ingefära, sesamfrön i mjölkblandningen. Blanda till en jämn smet. Forma smeten till ca 20 bullar och stek dem i smör eller olja.
  • Skölj linserna. Skala och hacka löken, fräs löken i smör eller olja. 
  • Tillsätt linser och tomater. Späd med vatten och låt koka i ca 10 minuter tills linserna är klara.
  • Tillsätt crème fraiche, ajvar relish och salt och peppar.
  • Servera rödlinsragun med färsbullarna och ev matvete eller couscous.






Trevlig kväll!

Kramar Mysan!

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar