söndag 22 januari 2012

Rödbetor med ruccolasmör

Min mamma och hennes sambo är hobbybönder och har några får. Det innebär att vi brukar få lite kött ibland. Jag vet att det är många som inte gillar lamm, i min värld är det helt oförståeligt då jag uppskattar lamm mycket!! Men kan det bero på att jag är uppvuxen med det kanske? Ja, det låter vi vara osagt..

I går så åt vi lammkotletter med rödbetor och ugnsrostade grönsaker. Mmm mycket smaskigt!!



Rödbetor med citron och ruccolasmör
4 portioner


4-8 rödbetor
2 vitlöksklyftor
2 lagerblad
timjan, gärna färsk
salt
peppar
olivolja
rödvinsvinäger
100 g smör
50 g ruccola
ca 1 citron, finrivet skal och saft


  • Koka rödbetorna i lättsaltat vatten med vitlök, lagerblad och timjan tills de är genomkokta. Skala medan de är varma. Blanda olja och vinäger och bänd ner bland betorna. Salta och peppra.
  • Rör smöret luftigt. Mixa smör, ruccola och citron i en mixer. Smaka av med salt och peppar.
  • Servera betor och smör med en god bit kött.
Jag serverade rödbetorna med lammkotlett och ugnsrostade grönsaker.
Mmm, smaksigt!


Kramar Mysan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar